Ambulance sneller ter plaatse dankzij machine learning / New York wil regels voor algoritmes bij sollicitatie

1. Ambulance sneller ter plaatse dankzij machine learning

Een algoritme van het Centrum voor Wiskunde & Informatica helpt ambulances om sneller bij patiënten te komen. Het systeem, getraind op tienduizenden ambulanceritten, voorspelt waar op welk moment een grote kans is op een hulpvraag. Ambulances rijden voortijdig naar die regio. Het pilotproject in Flevoland, Gooi en Vechtstreek en Zuid-Holland-Zuid is succesvol: in twee jaar tijd steeg het percentage ritten met een aankomsttijd binnen 15 minuten van 93 naar 95 procent. Dit betekent dat per jaar 700 ambulances extra op tijd ter plaatse zijn.

2. New York wil regels voor algoritmes bij sollicitatie

New York wil het gebruik van algoritmes bij het screenen van sollicitanten reguleren. De gemeenteraad overweegt een wetsvoorsel dat potentiële werkgevers zou verplichten sollicitanten op de hoogte te stellen van het gebruik van AI-tools. Ook moeten bedrijven een jaarlijkse audit laten doen waaruit blijkt dat de technologie bepaalde kandidaten niet voortrekt of achterstelt. “We hebben alle redenen om aan te nemen dat elk groot bedrijf gebruik maakt van algoritmische werving”, zei Julia Stoyanovich, een van de oprichters van het Center for Responsible AI aan de New York University, in een recent webinar.

3. AI-Startup van de Week: Klippa

Het Groningse Klippa maakt software voor het automatiseren en digitaliseren van de administratie: het scannen van bonnen en facturen, declaratieverwerking, identiteits-validatie en data-extractie. Met 31 medewerkers groeit de startup lekker door: inmiddels is Klippa actief in Duitsland, Frankrijk en Spanje. Het bedrijf haalde 1,2 miljoen euro funding op en heeft vooralsnog geen last van de coronacrisis: ‘Door corona is er meer vraag naar digitalisering en automatisering dan ooit. Daarom investeren we nu flink in het groeien van ons team en het uitbreiden van ons productportfolio. Zo kunnen we extra groei realiseren binnen deze veranderende wereld.’

4. Voor de geeks: Rollenspel moet AI leren overtuigen

Taalverwerker GPT-3 is wellicht een indrukwekkend staatje technologie, het is enkel inzetbaar voor informatie-overdracht. Mensen gebruiken taal om elkaar te overtuigen van ideeën en standpunten of zelfs te manipuleren. Onderzoekers van het Georgia Institute of Technology en Facebook AI Research hebben met reinforcement learning een model getraind dat met taal bepaalde doelen kan bewerkstelligen. Dit deden ze door het te trainen op een multiplayer-spel genaamd LIGHT.

Het resultaat werkt verrassend goed: als de AI bijvoorbeeld een zwaard nodig heeft, kan hij ervoor kiezen om er een te stelen of een ander personage te overtuigen om er een te overhandigen. Een debat-kampioenschap zal het nog niet winnen. Als het systeem een emmer nodig heeft, zegt het: “Geef me die emmer of ik geef je aan mijn kat!”

5. Must read: Gave ‘snow fall’ in The New York TImes over deepfakes

The New York Times heeft een indrukwekkende snow fall gemaakt over de mogelijkheden van deepfakes. In het interactieve artikel valt te lezen dat het verkopen van computer gegenereerde gezichten een lucratieve business is geworden: ‘Op de website Generated.Photos kun je unieke neppersonen kopen vanaf 2,99 per stuk.’ De profielfoto’s worden steeds vaker gebruikt voor bot-legers die op sociale media foutieve informatie verspreiden. Desinformatieonderzoeker Camille François: ‘Het herinnert ons eraan hoe snel de technologie kan evolueren. Detectie wordt na verloop van tijd alleen maar moeilijker.’

In De Volkskrant pleitte desinformatie-expert Nina Schick dit weekend nog voor snelle regulering van deepfakes. Het fenomeen is ook Arjen Lubach niet ontgaan. Hij legt het probleem van de technologie glashelder uit in afsluitende aflevering van Zondag met Lubach (video).

6. En dan dit: Apple-oudgedienden laten meubels uit plafond komen

Diverse Apple-medewerkers zijn aan een nieuw avontuur begonnen: Bumblebee Spaces. De startup combineert woninginrichting met robotica. Het bedrijf wil optimaal gebruik maken van kleine ruimtes door meubels uit het plafond te toveren. Dat het team ervaring heeft opgedaan bij de techgigant uit Cupertino, is te zien aan het slicke interieur.

Verder in het nieuw:

🦸‍♀️ Algoritme voor het opsporen van borstkanker wint James Dyson Award. (Linda)

🚕 Uber-CEO zoekt partners bij het ontwikkelen van een zelfrijdende auto. (Ndtv)

🐘 Deze AI-startup wil de olifant redden. (Techcrunch)

🧠 20 prangende vragen aan AI-goeroe Ray Kruzweil. (Kurzweil)

💰 Dit betekent de aanstaande beursgang van C3.ai. (Forbes)

🏃‍♂️ Google ontwikkelt AI-tool die slechtzienden helpt bij hardlopen. (Nu.nl)

💵 ‘Met kunstmatige intelligentie kunnen economen wél zinvolle voorspellingen doen’, aldus gedragseconoom Sendhil Mullainathan. (FD)

📸 Er zitten nog steeds flinke gender stereotypes in Google’s image recognition-systeem. Een foto van een vrouwelijke politicus krijgt labels als ‘lachen’, ‘zwart haar’, en ‘haarstijl’. De mannelijke evenknie krijgt labels als ‘speech’, ‘business’, ‘spreker’ en ‘official’. (Arstechnica)

👩‍🏫 ‘ Computerwetenschapper Katleen Gabriels vindt dat elke datawetenschapper ethiekles moet krijgen. (Het Parool)

🇪🇺 Deze aanbevelingen heeft het Europees Parlement gedaan rondom een ‘civielrechtelijk aansprakelijkheidsstelsel voor kunstmatige intelligentie’. Goede kost als je een avond slecht in slaap kunt vallen.

🎬 Deze man heeft een film proberen te maken met kunstmatige intelligentie. Hij gebruikte onder andere GPT-3 voor het storyboard, Jukebox voor de muziek, Artbreeder voor de visuals en Replica Studios voor de stemmen. (Linkedin) 

 

 

2560 1710 Remy Gieling

Remy Gieling

Remy Gieling is initiator van ai.nl, dagvoorzitter bij evenementen en webinars en spreker over de impact van kunstmatige intelligentie voor bedrijven en organisaties.

All stories by : Remy Gieling
Start Typing