23,5 miljoen voor Nederlandse AI Coalitie / AI-startup Bluetick beste jonge ondernemers van 2020

En verder:

  • Universiteit Wageningen investeert in kunstmatige intelligentie
  • Nederlandse AI-software beoordeelt longfoto’s COVID-19
  • Eerste rechtszaak om gezichtsherkenning in Amerika
  • Bias in algoritme vertekent Barack Obama
  • Speelfilm krijgt AI-robot als hoofdrolspeler
  • Duits algoritme herkent darmkanker in half uur
  • Chinese AI-chipmaker Cambricon wil naar de beurs
  • Witte Huis: AI komt democratie ten goede
  • Voor deze innovaties gebruikt Apple machine learning.
  • Amazon koopt voor 1,2 miljard dollar startup in autonoom rijden
  • AI beste wapen in strijd tegen datalekken

Subscribe | Webversie | Vorige edities

1. Den Haag trekt 23,5 miljoen uit voor Nederlandse AI Coalitie

Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat trekt 23,5 miljoen euro uit voor de Nederlandse AI Coalitie. Met dit geld moet de coalitie de komende vier jaar onderzoek en innovatie bekostigen. De NLAIC is een samenwerkingsverband tussen ruim 300 organisaties uit het bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid. Coalitiemanager Kees van der Klauw zegt verheugd te zijn met de investering: ‘We gaan ons als coalitie inzetten voor een optimaal resultaat.’ Tegelijkertijd noemt de NLAIC het bedrag een ’startimpuls’. Om Nederland concurrerend te houden stelt het de komende 7 jaar twee miljard euro nodig te hebben middels een publiek-private samenwerking. Bron: FD / NLAIC / Rijksoverheid.

2. AI-startup Bluetick beste jonge ondernemers van Nederland

De oprichters van AI-startup Bluetick zijn door Sprout verkozen tot meest veelbelovende jonge ondernemers van 2020. Koen Aarns, Kasper Kooijman, Thijs Kranenburg en Martijn Keizer wonnen de 15e editie van de Sprout 25 onder de 25. Bluetick ontwikkelt een zoekmachine voor advocaten: middels natural language processing (NLP) kan razendsnel door jurisprudentie worden gezocht. Het systeem is getraind op circa 600.000 uitspraken die momenteel online staan en zoekt door middel van 300 dimensies naar verbanden. Hoe Bluetick praktisch te werk gaat, wordt (deels) uit de doeken gedaan in dit interview op Sprout en op deze blog. Bron: Sprout

3. Universiteit Wageningen investeert in kunstmatige intelligentie

De komende vijf jaar investeert de Wageningen University & Research met drie extra hoogleraren, zes deeltijd-experts en een onderzoekscoördinator in data science en kunstmatige intelligentie. Daarvoor geeft de universiteit jaarlijks 800.000 euro extra uit. Volgens de kennisinstelling hebben algoritmes een ‘toenemende invloed op voeding, natuur, landbouw, klimaat, gezondheid en economie’, daarom willen zij daar tijdig op inspelen. Bron: Nieuwe Oogst.

4. Hoe Oddity.ai straatgeweld wil tegengaan

Van een algoritme om social media-accounts te monitoren naar beeldherkenning van geweldsincidenten. De Utrechtse Nick Mulder (24), Gerwin van der Lugt (24) en Thomas Alflen (26) van Oddity.ai delen deze maand in zakenblad Quote hun ondernemersverhaal. Oddity behaalt sterke resultaten ten opzichte van bestaande systemen of experimenten: tot 0,3 false-positives per dag. De politie gebruikt het systeem inmiddels in meerdere regio’s. Ook werkt Oddity.ai aan het herkennen van o.a. zakkenrollers en auto-inbraken. Het bedrijf rekent op basis van een licentiemodel een bedrag per camera die ze analyseren. Bron: Quote.

5. Voor de geeks: NLP en CNN voor beginners

Benieuwd hoe startups als Bluetick en Oddity hun software aan de praat krijgen? Daar liggen natural language processing (NLP) en convolutional neural networks (CNN) aan ten gronde. Hoe machine learning in de basis met tekst omgaat is in deze blog te lezen: van tokenization tot stemming, lemmatization en named entity recognition. CNN’s worden gebruikt in beeldherkenning en daar is deze interactieve handleiding voor ontwikkeld. Zo zie je met eigen ogen hoe het beeld herkent dat het – in dit geval – om een kopje gaat en niet om een hotdog. Bron: Medium / Github.

6. Must read: Onderzoekers hekelen ‘bloot’-algoritme van Instagram

Onderzoekers van het European Data Journalism Network en Algorithm Watch hebben ontdekt dat Instagram een voorkeur heeft voor foto’s met schaarsgeklede mensen. Foto’s waarop een of meerdere vrouwen in ondergoed of bikini te zien zijn, komen vaker terug in het nieuwsoverzicht dan ‘reguliere’ foto’s. Ook mannen met een ontbloot bovenlijf worden vaker getoond. Gebruikers zouden op deze manier aangespoord worden om meer van zichzelf te laten zien, in ruil voor zichtbaarheid en likes. Facebook, eigenaar van Instagram, ontkent in een reactie dat het algoritme rekening houdt met kleding: ‘This research is flawed in a number of ways and shows a misunderstanding of how Instagram works. We rank posts in your feed based on content and accounts you have shown an interest in, not on arbitrary factors like the presence of swimwear.’ Bron: Algorithmwatch

7. En dan dit: 10 voorbeelden hoe AI de wereld beter maakt

Toepassingen rondom kunstmatige intelligentie komen niet altijd voorbeeldig in het nieuws. De technologie wordt gelukkig ook gebruikt om diverse maatschappelijke uitdagingen te tackelen. Forbes zet tien oplossingen van ‘AI for Good’ op een rij: 

  • Kankerherkenning – Wetenschappers in New York kunnen met algoritmes de ontwikkeling van bepaalde type kankers met 94% zekerheid bepalen. 
  • Het redden van bijen – Slimme bijenkorven analyseren met algoritmes de ideale omstandigheden om bijen te laten overleven. 
  • Gehandicaptenzorg – Huawei ontwikkelt apps met machine learning om gebarentaal te leren en emoties aan slechtzienden te vertalen. 
  • Klimaatverandering – Het Montreal Institute for Learning Algorithms gebruikt generative adversarial networks om de schade van stormen en de stijgende zeespiegel te voorspellen.
  • Natuurbescherming – Drones worden ingezet om stropers op te sporen en audio-analyse moet vogels beschermen. 
  • Hongersnood – Het Nutrition Early Warning System gebruikt machine learning en big data om tijdig regio’s te identificeren die risico lopen op voedseltekorten door droogte, mislukte oogsten of stijgende voedselprijzen. 
  • Bestrijden van ongelijkheid – Beeldherkenning vanuit auto’s en satellieten identificeert waar ter wereld armoede is. 
  • Herkennen van nepnieuws – Nepnieuws is door machines beter te herkennen dan door mensen. 
  • Stadsverbetering – AI helpt Los Angeles te bepalen hoe het waternet kan worden hersteld na een aardbeving.

800 407 Remy Gieling

Remy Gieling

Remy Gieling is initiator van ai.nl, dagvoorzitter bij evenementen en webinars en spreker over de impact van kunstmatige intelligentie voor bedrijven en organisaties.

All stories by : Remy Gieling