DeepSeek en Jevons Paradox: leidt een lagere prijs écht tot massale AI-adoptie?

Met de lancering van DeepSeek, een open-source taalmodel dat AI toegankelijker moet maken, laait de discussie rondom de Jevons Paradox weer op. Deze paradox stelt dat wanneer de ‘brandstof’ voor een technologie goedkoper wordt, het gebruik juist groeit. Maar is dat echt de crux bij AI-adoptie binnen bedrijven?
De Jevons Paradox is vernoemd naar de Britse econoom William Stanley Jevons. Hij merkte in de 19e eeuw op dat zodra steenkool efficiënter werd gebruikt, het verbruik ervan niet afnam, maar juist toenam. In AI-termen: nu DeepSeek een open-source model is en de gebruikskosten (bijvoorbeeld rekencapaciteit of licenties) lager zijn, zou je verwachten dat méér organisaties AI willen gaan gebruiken. Een veelgebruikte metafoor bij Jevons Paradox is die van de auto. Wanneer benzine in prijs daalt, gaan mensen meer rijden. Zou AI dan ook niet massaal worden ingezet als de ‘brandstof’ in de vorm van licentie- of gebruikskosten lager wordt?
In de praktijk zien we echter dat veel bedrijven AI niet laten liggen vanwege de kosten, maar om andere redenen. Hoewel budget altijd een rol speelt, zijn er twee cruciale factoren die vaak zwaarder wegen:
Lees meer over AI-agents: AI Agents: dit moet je erover weten
DeepSeek is interessant, omdat het:
Toch betekent een nieuwe, goedkopere technologie niet automatisch dat alle organisaties in de rij staan om het te omarmen. Zeker niet als ze nog worstelen met fundamentele vraagstukken over data en strategie.
De Jevons Paradox legt de nadruk op kosten en gebruik, maar negeert dat AI-adoptie veel complexer is. De kosten kunnen dalen, maar als je team niet weet wat AI voor hen kan betekenen of de data-omgeving niet op orde heeft, zal de organisatie niet plotseling AI gaan omarmen. Zonder heldere bestemming heeft goedkope benzine weinig zin – net zoals lagere AI-kosten weinig bijdragen als je niet weet voor welk probleem je AI wilt inzetten.
Lees meer over AI-agents: Het einde van SaaS? Hoe AI-agents de toekomst van software vormgeven
DeepSeek kan, als open-source taalmodel, de drempel tot AI verlagen. Maar lagere kosten alleen zijn zelden de doorslaggevende factor voor massale AI-adoptie. Bedrijven die succesvol AI inzetten, hebben hun data op orde en weten precies welk bedrijfsprobleem ze willen aanpakken.
Kortom: wil je écht profiteren van AI (en modellen als DeepSeek)? Ga eerst na of je organisatie klaar is op het gebied van data, strategie en kennis. Dan pas wordt de weg vrijgemaakt voor de ‘benzinebesparing’ van AI en kun je een flinke voorsprong nemen in de volgende digitale golf.