AI Trends

Hoe AI innovatie versnelt: de kracht van 'recombinatie'

Job van den Berg
Job van den Berg
March 11, 2025
3
min read
Hoe AI innovatie versnelt: de kracht van 'recombinatie'
Veel innovaties ontstaan door het slim combineren van bestaande kennis

Innovatie en kunstmatige intelligentie (AI) zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar hoe kan AI daadwerkelijk bijdragen aan innovatie? Een recent wetenschappelijk paper van de University of Chicago biedt een nieuwe invalshoek: AI, en in het bijzonder taalmodellen (LLM’s), blijken uiterst geschikt voor "Recombinatory Innovations" – innovatie die ontstaat door bestaande ideeën en inzichten met elkaar te combineren.

Wat is "Recombinatory Innovation"?

Veel innovaties zijn geen volledig nieuwe ontdekkingen, maar ontstaan door het slim combineren van bestaande kennis. Dit noemen wetenschappers recombinatoire innovatie. Denk aan de manier waarop de smartphone elementen van een camera, een telefoon en een computer samenbracht in één apparaat.

Volgens het onderzoek hebben mensen vaak moeite om deze vorm van innovatie zelfstandig te initiëren, en wel om twee redenen:

  1. Inzichten ontwikkelen zich razendsnel, waardoor het lastig is om alles bij te houden.
  2. De hoeveelheid informatie is overweldigend, waardoor het moeilijk wordt om de juiste verbanden te leggen.

Hoe AI de innovatie versnelt

Hier komt AI om de hoek kijken. Taalmodellen zoals ChatGPT, Gemini en Copilot kunnen:
- Grote hoeveelheden informatie verwerken en snel relevante inzichten filteren.
- Verborgen verbanden leggen tussen kennis uit verschillende domeinen.
- Suggesties doen voor nieuwe toepassingen, gebaseerd op bestaande kennis.

Dit betekent dat AI niet zozeer volledig nieuwe ideeën genereert, maar wel kan helpen bij het combineren en herstructureren van bestaande kennis, waardoor innovatie wordt versneld.

AI als Katalysator voor wetenschap en bedrijfsleven

Dit principe is niet alleen relevant voor wetenschappers, maar ook voor bedrijven die AI willen inzetten voor innovatie. Stel je voor:

  • In de gezondheidszorg kan AI bestaande medische onderzoeken combineren om nieuwe behandelmethoden te identificeren.
  • In productontwikkeling kan AI trends en klantbehoeften analyseren en koppelen aan bestaande technologieën.
  • In marketing en strategie kan AI helpen om succesvolle ideeën uit verschillende industrieën te combineren tot nieuwe groeimogelijkheden.

Remy Gieling
Job van den Berg

Like the Article?

Share the AI experience with your friends