De discussie over kunstmatige intelligentie (AI) krijgt een opvallende wending. Technologiebedrijf Anthropic maakt zich zorgen over het welzijn van hun AI-chatbots. De modellen lijken immers steeds meer menselijke eigenschappen over te nemen. Maar moeten we ons echt druk maken om het “gevoel” van een algoritme?
Chinese bedrijven zijn extreem sterk in datagedreven werken. Ze bouwen vanaf het begin aan een solide datafundament en halen daar slim waarde uit.
Steeds meer bedrijven willen AI (kunstmatige intelligentie) inzetten om hun processen te verbeteren, tijd te besparen en efficiënter te werken. Toch horen we bij lezingen en trainingen vaak dezelfde vraag terugkomen: “Met welke use case moet ik beginnen?”
AI-tools zoals Perplexity en ChatGPT Search zijn razendsnel in opkomst als alternatieve zoekmachines. Ze beloven directe antwoorden op je vragen, compleet met bronvermelding. Klinkt ideaal, toch?Maar steeds vaker blijkt: deze tools geven je niet altijd het juiste antwoord. En dat komt deels door hoe we onze vragen stellen.
De meeste organisaties experimenteren inmiddels met kunstmatige intelligentie. Denk aan AI-tools voor klantservice, contentcreatie of data-analyse. Maar er is één toepassing die zelden benut wordt, terwijl de impact enorm kan zijn: het trainen van een taalmodel met je eigen bedrijfsdata om interne kennis te democratiseren.
AI-stemtechnologie wordt in 2025 zo realistisch en efficiënt dat bedrijven en individuen moeiteloos gesprekken voeren en processen automatiseren met AI-agents die bijna niet van mensen te onderscheiden zijn.
Grok3, Elon Musk’s nieuwste taalmodel, presteert verrassend goed in snelheid, brongebruik en zakelijke toepassingen, maar mist nog enkele functies die ChatGPT wel biedt.
Deep Research in ChatGPT Pro biedt diepgaande analyses en rapporten, waardoor het $200-abonnement verrassend waardevol kan zijn.
AI-fotoshoots maken het mogelijk om kledingstukken razendsnel en binnen merkidentiteit op (AI-)modellen te plaatsen, waardoor fashion marketing efficiënter en persoonlijker wordt.
De vraag die keer op keer terug komt: gaan AI-agents ons productiever maken? Het potentieel van AI zit niet alleen in de hoeveelheid werk die we kunnen verzetten, maar ook in de kwaliteit en innovatie die het mogelijk maakt.
Waar je vroeger misschien tientallen Software-as-a-Service (SaaS)-oplossingen nodig had, kan één AI Agent tegenwoordig talloze processen en taken zelfstandig uitvoeren. Hierdoor dalen niet alleen de kosten en complexiteit, maar ontstaat er ook ruimte voor innovatie
Succesvolle AI-innovatie vereist dat bedrijven hun medewerkers continu trainen én AI diepgaand integreren in processen door slimme automatisering, maatwerktools en AI-agents.
Bedrijven verzamelen steeds meer gegevens, maar worstelen met een fundamenteel probleem: datakwaliteit. Hier komen AI-agents in beeld—de stille revolutie die niet alleen helpt bij data-analyse, maar ook de kwaliteit van data naar een hoger niveau tilt.
In een recent interview deed Satya Nadella een opmerkelijke uitspraak: "Door de opkomst van AI-agents is het het einde van SaaS." Maar wat bedoelt hij daar precies mee? En waarom zou de opkomst van AI de traditionele Software as a Service (SaaS) overbodig maken? In dit artikel duiken we dieper in de concepten van SaaS, AI-agents en de mogelijke impact op de toekomst van software.
In dit artikel belichten we hoe AI-agents de werkvloer veranderen en welke (vaak onderhuidse) angsten op verschillende niveaus in een organisatie ontstaan. Door deze angsten te begrijpen en te erkennen, kun je de inzet van AI binnen je organisatie beter sturen en begeleiden.
Vind jij de recente metamorfose van Mark Zuckerberg - zijn "tech bro glow-up"- authentiek? Hoe meer bedrijven AI inzetten, des te meer authenticiteit een onderscheidende waarde wordt. Consumenten verlangen naar echtheid, vooral in een wereld die steeds meer geautomatiseerd wordt.
Bedrijven voegen vaak de term AI toe aan alles wat ze doen om te profiteren van de hype rondom kunstmatige intelligentie. Dit wordt 'AI-washing' genoemd. Maar hoe lang zal deze trend aanhouden? Onze voorspelling is dat AI-washing op korte termijn drastisch zal afnemen. We geven in dit artikel drie redenen daarvoor.
'Niemand vindt saaie herhalende taken leuk... maar AI wel'
Zo gebruik je de kracht van AI technologie voor een grotere impact
AI: De sleutel tot een duurzamere bedrijfsvoering?
De AI Hackathon van ai.nl en The Automation Group helpt bedrijven in één dag van een idee naar een AI concept te gaan door bestaande technologieën slim toe te passen voor procesoptimalisatie.
The Automation Group zoekt een ambitieuze AI-developer voor het bouwen van applicaties op basis van Large Language Models zoals GPT en Retrieval Augmented Generation.
Het schrijven van Sinterklaasgedichten kost jonge ouders veel tijd, deze AI hulpsint biedt de uitkomst.
Ontdek hoe AI.nl, met de lancering van hun vernieuwde website, zich positioneert als dé leidende kracht in AI-transformatie in Nederland.
Ontdek hoe Schiphol streeft naar 's werelds eerste autonome luchthaven met innovaties zoals het "Deep Turnaround systeem".